Thursday, March 22, 2012

Definisi Syiah

Assalamualaikum..

Alhamdulillah dengan hidayah dan taufik daripadaNYA..saya kembali ke ruang warkah bisu alam maya ini.. Insya'Allah, ana akan kembali menulis beberapa artikel berhubung dengan SYIAH.. Di dalam post kali ini ana akan menerangkan apakah definisi Syiah ini.. Semoga bermanfaat,insya'Allah..

Definisi Syiah


Segi Bahasa


Dalam bentuk kata kerja "shayya'a",bererti menyokong. Kata kerja ini juga bermaksud, `menolong dan bergabung'. Al- Azhari menyebut bahawa,Syiah ialah penolong-penolong seseorang dan pengikutnya. Penggunaan perkataan Syiah adalah untuk menunjukkan makna kumpulan manusia yang saling mengikut satu sama lain.

Segi Istilah

Syiah bermaksud mereka yang mendakwa menyokong Saidina Ali, dan berpegang bahawa Imam dan khalifah itu khusus bagi Saidina Ali, secara dalil nas dan melalui wasiat Rasulullah SAW, sama ada secara jelas atau sebaliknya. Mereka juga berpegang bahawa Imam itu tidak akan beralih tangan kepada selain daripada anak-anak keturunan Saidina Ali. Sekiranya berlaku perpindahan kepimpinan itu kepada selain daripada keturunan Saidina Ali, maka ini merupakan suatu kezaliman dari pihak yang menerima kepimpinan itu, atau sebagai suatu pelaksanaan pendekatan "taqiyyah" daripada pihak keturunan Saidina Ali.




1 komen:

Unknown said...

saya ada beberepa soalan. . . . 1-apakah punca wujud nya golongan syiah di malaysia?

2-apakah kesan y mungkin terjadi ??

Post a Comment

About Me

My Photo
slash
Makna Kebahgiaan. Kebahagiaan itu diibaratkan seperti sebatang pohon yang rendang, tempat tumbuhnya adalah jiwa dan perasaan kemanusiaan, ketakwaan kepada Allah adalah merupakan air, udara dan cahaya yang membantu pertumbuhannya. Yusuf al-Qardawi
View my complete profile

Makluman!!

Assalamualaikum..artikel-artikel di dalam blog ini bukan hasil tulisan saya semuanya. Ini adalah hasil koleksi saya dari buku, laman web orang lain, surat khabar dan sebagainya. Anda bebas untuk mengambil mana-mana artikel yang diperlukan. Terima Kasih.

Islamic Widget

Followers