Monday, March 26, 2012

SYIAH DI MALAYSIA

Di antara puak Syiah yang banyak sepanjang sejarah mereka, yang masih kekal sehingga ke hari ini ialah tiga kumpulan iaitu Syiah Imam Dua Belas (Ja'fariyyah), Al-Ismailiah, dan Al-zaidiah.

Sebahagian pengkaji berpendapat bahawa sekiranya istilah Syiah disebut ia terus merujuk kepada Syiah Al-Imamiah dua belas atau selain mereka sama ada Syiah Al-Ismailiah atau AL-Zaidiah. Ini ialah kerana sumber-sumber rujukan Syiah Al-Imamiah dua belas mengandungi kebanyakan pendapat dan prinsip puak-puak Syiah yang lain. Syiah Imam Dua Belas dikenali juga dengan Ja'fariyyah merupakan golongan Syiah yang terbesar yang wujud sehingga ke hari ini.

Umumnya umat Islam di malaysia adalah pengikut mazhab Syafe'i dan tiada pengetahuan tentang mazhab Ahlus Sunnah yang lain apatah lagi untuk memahami mazhab Syiah yang mereka tidak ada kaitan langsung dengannya. Gelombang Syiah di Malaysia berkembang selepas berlakunya peristiwa Revolusi Iran pada tahun 1979. Pada masa tersebut, di lihat ramai pengkaji-pengkaji di Malaysia pergi ke Iran untuk belajar apakah hakikat atau rahsia revolusi tersebut. Akhirnya daripada belajar hakikat revolusi berpindah kepada anutan puak-puak yang yang melancarkan revolusi tersebut. Dalam keadaan ini, umat Islam di Malaysia yang tidak mempunyai maklumat tentang agama Syiah tidak menyedari hakikat-hakikat sebenar, niat-niat tersembunyi di sebalik pendekatan yang bermula dengan strategik dan slogan mendekatkan hubungan antara mazhab-mazhab dan percantuman budaya serta tamadun di antara bangsa-bangsa (di samping tiada permusuhan di antara mazhab-mazhab di dalam Islam), juga slogan yang selalu dilaungkan iaitu "mempertahankan Palestin", "Mengembalikan al-Aqsa". Umat Islam di Malaysia tidak mengetahui tentang agama Syiah ini melainkan ianya satu mazhab Islam, pengikutnya sembahyang, melakukan puasa, menunaikan haji dan mencintai para keluarga Rasulullah SAW (Ahlul bait).

Di Malaysia terdapat tiga kumpulan Syiah, iaitu :

1. Syiah Taiyibi Bohra ( Dawood Bohra)

Berasal dari India. Di Malaysia dikenali sebagai Golongan yang memiliki 'kedai Bombay'. Berpusat di Klang, mempunyai tanah perkuburan dan masjid sendiri.

2. Syiah Ismailiah Agha Khan

Dikenali sebagai nama 'Kedai Pheerbai' dan bergerak sekitar Lembah Klang. Jumlah pengikutnya lebih kecil dari Kelompok Bohra.

3. Syiah Ja'fariyyah @ Imamiah Ithna Assyariyyah (Imam Dua Belas)

Mula bertapak di Malaysia selepas kejayaan Revolusi Iran pada tahun 1979. Pengaruh ajaran kumpulan ini menular ke negara ini melalui bahan-bahan bacaan dan orang perseorangan sama ada yang berkunjung ke Iran atau yang datang dari Iran. Beberapa orang pensyarah Universiti tempatan turut berperanan dalam menyebarkan fahaman ini secara serius kepada para pelajar di Institut Pengajian Tinggi.

Beberapa kitab utama Syiah telah dijadikan rujukan dan diterjemahkan ke dalam Bahasa Malaysia, antaranya ialah :

  • Kasyful Asrar oleh Ayatullah Al-Khomeini.
  • Al- Hukumah Al-Islamiah oleh Ayatullah Al-Khomeini.
  • As-Sab'ah min As-Salaf oleh Ayatullah Al- Murtadza Az-Zubaidi.
  • Al- Usul Min Al-Kafi oleh Syeikh Muhammad bin Yaacob A-Khulaini.
  • Tahrir Al- Wasilah oleh Ayatullah Al-Khomeini
  • Al-Muraja'at oleh Al-Syeikh Abdul Husin Syarafuddin Al-Musawi.
  • Penshawar nights oleh As Sayyid Muhammad Rais Al-Wahidin.
  • Mafatihul Jinan oleh Syeikh Abbas Al-Qummi.
  • Minhaj Kebenaran dan Pendedahannya ( Fiqh Lima Mazhab Di antara Nas dan Ijtihad) oleh Al-Hasan bin Yusuf Al-mutahhar Al-Hulliyy diterjemah oleh prof madya Dr Lutpi Ibrahim.
  • Mengapa Aku memilih Ahlul Bait a.s.? oleh Syeikh Muhammad Mar'i Al-Amin Al-Antaki diterjemah oleh Prof Madya Dr Lutpi Ibrahim.



0 komen:

Post a Comment

About Me

My Photo
slash
Makna Kebahgiaan. Kebahagiaan itu diibaratkan seperti sebatang pohon yang rendang, tempat tumbuhnya adalah jiwa dan perasaan kemanusiaan, ketakwaan kepada Allah adalah merupakan air, udara dan cahaya yang membantu pertumbuhannya. Yusuf al-Qardawi
View my complete profile

Makluman!!

Assalamualaikum..artikel-artikel di dalam blog ini bukan hasil tulisan saya semuanya. Ini adalah hasil koleksi saya dari buku, laman web orang lain, surat khabar dan sebagainya. Anda bebas untuk mengambil mana-mana artikel yang diperlukan. Terima Kasih.

Islamic Widget

Followers