Monday, August 9, 2010

Syiah: Sahabat-Sahabat Nabi s.a.w. Yang Utama Disiksa Di Dasar Neraka Yang Paling Bawah


TERJEMAHAN

Syi’ah Mengatakan Bahawa Sahabat-Sahabat Nabi s.a.w. Yang Utama Disiksa Di Dasar Neraka Yang Paling Bawah Dengan Siksaan Yang Paling Teruk.

Daripada Sulaim bin Qais al-Hilali katanya, bilamana Amir al-Mukminin a.s. (Ali) bertemu penduduk Basrah pada hari peperangan Jamal, dia pun menyeru Zubair: “Wahai Aba Abdillah! Keluarlah kepadaku”. Maka Zubair pun keluar dan bersamanya adalah Talhah lalu Ali berkata kepada keduanya: “Demi Allah, bukankah engkau berdua serta orang-orang yang berilmu dari kalangan keluarga Muhammad dan ‘Aaisyah binti Abi Bakr mengetahui bahawa setiap orang yang menyertai medan Jamal dilaknat melalui lidah Muhammad s.a.w. dan sesungguhnya telah rugi orang yang mengada-adakan dusta”. Mereka berdua menjawab: “Bagaimana kami akan dilaknat sedangkan kami adalah orang yang menyertai perang Badar dan penghuni Syurga”? Maka Ali a.s. berkata: “Kalaulah aku mengetahui bahawa sesungguhnya kamu adalah ahli syurga tentu sekali aku tidak menganggap halal untuk memerangi kamu”. Zubair pun berkata kepadanya: “Bukankah engkau telah mendengar hadith Sa’id bin ‘Amr bin Nufail dan ia telah meriwayatkan bahawa dia mendengar daripada Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sepuluh orang daripada Quraisy berada di dalam syurga”? Ali a.s. berkata: “Aku mendengar Uthman meriwayatkan demikian pada masa pemerintahannya”. Zubair pun bertanya: “Apakah dia telah mengadakan dusta atas nama Rasulullah s.a.w.”? Ali a.s. pun berkata: “Aku tidak akan menceritakan kepadamu sesuatupun sehinggalah engkau menamakan mereka”. Zubair pun berkata: “Abu Bakr, Umar, Uthman, Talhah, Zubair, Abd ar-Rahman bin ‘Auf, Sa’ad bin Abi Waqqas, Abu ‘Ubaidah bin al-Jarrah dan Sa’id bin Amr bin Nufail”. Ali a.s. pun berkata kepadanya: “Engkau membilang Sembilan sahaja. Siapakah yang kesepuluh”? Zubair pun menjawab: “Engkaulah”. Ali a.s. berkata: “Sesungguhnya aku memang mengetahui bahawa aku adalah ahli syurga, adapun dakwaanmu kepada dirimu dan sahabat-sahabatmu maka aku termasuk dari kalangan orang yang mengingkarinya”. Zubair berkata kepadanya: “Apakah dia mengadakan dusta ke atas Rasulullah s.a.w.? Ali a.s. berkata: “Aku tidak fikir ia adalah dusta. Tetapi demi Allah dengan keyakinan”. Ali a.s. berkata lagi: “Demi Allah! Sesungguhnya sebahagian daripada orang yang engkau sebutkan namanya tadi pasti berada di dalam peti yang terdapat di satu lembah di dalam penjara bawah tanah[1] yang terdapat di dasar neraka yang paling bawah. Di atas penjara itu terdapat batu besar yang mana bila Allah mahu memanaskan neraka Dia akan mengangkat batu besar itu”. Aku mendengar perkara demikian daripada Rasulullah s.a.w.. Jika tidak (jika aku tidak benar) Allah akan memenangkan engkau ke atasku dan akan menumpahkan darahku dengan dua tanganmu. Dan jika tidak (jika aku benar) Allah akan memenangkan aku ke atasmu dan pengikut-pengikutmu, menumpahkan darah-darah kamu melalui tanganku dan menyegerakan ruh-ruh kamu ke neraka. Zubair pun kembali kepada pengikut-pengikutnya dalam keadaan menangis”.[2]

Beberapa kesimpulan daripada riwayat di atas:

1. Motif tabarra (mengatakan kebencian dalam bentuk yang sangat halus) terhadap Sayyidina Uthman r.a. dengan mengatakan secara tersirat bahawa beliau mereka-reka hadith untuk kepentingan dirinya bila Sayyidina Ali r.a. mengatakan bahawa ia hanya mendengar hadith berkenaan sepuluh sahabat dijamin syurga oleh Allah ta’ala pada zaman khalifah ketiga itu.

2. Motif tabarra terhadap Zubair bin Awwam r.a. bila beliau mengakui kebenaran kata-kata Sayyidina Ali r.a. sehingga menangis namun beliau tetap tidak mahu mengikuti Sayyidina Ali r.a. (mengikut pandangan Syi’ah) dengan menganggapnya sebagaimana pegangan golongan Syi’ah.

3. Yang paling utama di sini ialah golongan Syi’ah berpegang bahawa sepuluh orang sahabat yang dijamin syurga di sisi Ahlus Sunnah selain Sayyidina Ali r.a. adalah merupakan penghuni neraka yang paling teruk menerima azab daripada Allah ta’ala.

Al-Jabb juga bermakna telaga buruk.

Al-Ihtijaj Bab Ihtijaj Amir Al-Mukminin Ke Atas Zubair Bin Al-Awwam Dan Talhah Bin Ubaidillah jil. 1 hal. 162.

0 komen:

Post a Comment

About Me

My Photo
slash
Makna Kebahgiaan. Kebahagiaan itu diibaratkan seperti sebatang pohon yang rendang, tempat tumbuhnya adalah jiwa dan perasaan kemanusiaan, ketakwaan kepada Allah adalah merupakan air, udara dan cahaya yang membantu pertumbuhannya. Yusuf al-Qardawi
View my complete profile

Makluman!!

Assalamualaikum..artikel-artikel di dalam blog ini bukan hasil tulisan saya semuanya. Ini adalah hasil koleksi saya dari buku, laman web orang lain, surat khabar dan sebagainya. Anda bebas untuk mengambil mana-mana artikel yang diperlukan. Terima Kasih.

Islamic Widget

Followers