Thursday, March 22, 2012

SEJARAH KELAHIRAN SYIAH

Syiah sebagai suatu aqidah dan pemikiran tidak lahir sekaligus. Ia berkembang mengikut peredaran masa dan melalui beberapa peringkat. Kebanyakan kelahiran kumpulan-kumpulan Islam berkait rapat dengan peristiwa bersejarah yang dilalui umat Islam. Ramai pengkaji dahulu dan sekarang menegaskan bahawa Ibnu Saba' adalah pengasas bagi agama Syiah. Namanya disebut secara mutawatir dalam kitab-kitab ahli sunnah dan juga kitab-kitab syiah.

Abdullah bin Saba' adalah seorang Yahudi dari Yaman dan pengasas golongan Syiah saba-iah yang merupakan golongan Syiah Pelampau. Dia telah memeluk Islam pada penghujung zaman saidina uthman r.a dan menjelajah ke kota-kota Islam dalam percubaannya untuk menyesatkan umat islam. Bibit-bibit kelahiran fahaman Syiah dan asal usul prinsipnya lahir pada tangan puak-puak Syiah Saba-iah melalui pengakuan buku-buku muktabar Syiah sendiri yang mengatakan bahasa Ibnu Saba' adalah orang yang pertama menzahirkan caci cela terhadap Abu Bakar,Umar dan Uthman r.a. Ibnu Saba' juga adalah orang yang mula-mula melahirkan caci cela terhadap para sahabat, menyatakan wajib bagi Ali r.a menjadi Imam, dan Ali adalah orang yang diwasiatkan oleh Nabi SAW untuk menjadi Imam. Ini merupakan asas tasyayyu' seperti yang dipegang oleh tokoh-tokoh Syiah sebagaimana definisi Syiah didalam post ana yang lalu.

Kemudian peristiwa-peristiwa yang terjadi seperti kewafatan Rasulullah SAW dan mesyuarat Al-Thaqifah, di mana Saidina Ali r.a tidak menghadirinya untuk memberi bai'ahnya pada awal lagi, peperangan Siffin, Majlis Tahkim, fitnah yang berlaku pada zaman Saidina Uthman r.a yang berakhir dengan pembunuhan, dan peristiwa pembunuhan Saidina Husain r.a menyebabkan hati-hati dan perasaan umat Islam menyebelahi Ahlul bait. Kefahaman asing melalui konsep tasyayyu' kemudian mula meresap dan digunakan sebagai salah satu helah bagi pihak yang hendak menghancurkan Islam daripada golongan mulhid, munafiq, dan thaghut.

Dr. Nasir bin Abdullah bin Ali Al-Ghafari menyatakan bahawa "...sebahagian prinsip aqidah bagi syiah lahir pada tangan Abdullah bin Saba', tetapi tidak timbul dalam bentuk kumpulan atau nama tasyayyu'. Selepas berlaku peristiwa-peristiwa yang disebutkan tadi, terutamanya selepas pembunuhan Al-Husain, Syiah mula menonjol sebagai satu kumpulan yang berkembang untuk membentuk agamanya berdasarkan prinsip-prinsip tertentu. Seterusnya pandangan yang dilontarkan oleh Ibnu Saba' mula mendapat tempat di dalam suasana pemikiran Syiah ini"..
( Nasir bin Abdullah bin Ali Al-Ghafari, Masalatul al-Taqrib baina Ahlul Sunnah wa al- Syiah, halaman 142)

SUMBER PRINSIP TASYAYYU'


Para Pengkaji berbeza pendapat tentang sumber bagi prinsip tasyayyu' seperti berikut :
  1. Pendapat mengatakan bahawa ia berasal dari ajaran Yahudi.
  2. Pendapat mengatakan ia berasal dari ajaran Parsi.
  3. Pendapat mengatakan ia berasal dari prinsip-prinsip aqidah dari kawasan Asia Klasik seperti ajaran Buddha dan selainnya.

0 komen:

Post a Comment

About Me

My Photo
slash
Makna Kebahgiaan. Kebahagiaan itu diibaratkan seperti sebatang pohon yang rendang, tempat tumbuhnya adalah jiwa dan perasaan kemanusiaan, ketakwaan kepada Allah adalah merupakan air, udara dan cahaya yang membantu pertumbuhannya. Yusuf al-Qardawi
View my complete profile

Makluman!!

Assalamualaikum..artikel-artikel di dalam blog ini bukan hasil tulisan saya semuanya. Ini adalah hasil koleksi saya dari buku, laman web orang lain, surat khabar dan sebagainya. Anda bebas untuk mengambil mana-mana artikel yang diperlukan. Terima Kasih.

Islamic Widget

Followers