Sunday, May 6, 2012
Syiah Pembunuh Sayyidina Husain Di Karbala (part akhir)
7:15 AM |
Di sediakan oleh
slash |
Edit Post
Tetapi
setelah golongan Syiah pada ketika itu merasakan perancangan mereka
semua akan gagal apabila perjanjian damai di antara pihak Sayyidina Ali
dan Muawiyah dipersetujui, maka golongan Syiah yang merupakan musuh-mush
Islam yang menyamar atas nama Islam itu memikirkan diri mereka tidak
selamat apabila perdamaian antara Sayyidina Ali dan Muawiyah berlaku.
Maka segolongan dari mereka telah mengasingkan diri daripada mengikuti
Sayyidina Ali dan mereka menjadi golongan Khawarij sementara segolongan
lagi tetap berada bersama Sayyidina Ali. Perpecahan yang berlaku ini
sebanarnya satu taktik mereka untuk mempergunakan Sayyidina Ali demi
kepentingan mereka yang jahat itu dan untuk berselindung di sebalik
beliau daripada hukuman kerana pembunuhan Khalifah Utsman.
Sayyidina
Hasan pula pernah ditikam oleh golongan Syiah pehanya sehingga tembus
kemudian mereka menunjukkan pula kebiadapannya terhadap Sayyidina Hasan
dengan merampas harta bendanya dan menarik kain sejadah yang diduduki
oleh Sayyidina Hasan. Ini semua tidak lain melainkan kerana Sayyidina
Hasan telah bersedia untuk berdamai dengan pihak Sayyidina Muawiyah.
Bahkan bukan sekadar itu saja mereka telah menuduh Sayyidina Hasan
sebagai orang yang menghinakan orang-orang Islam dan sebagai orang yang
menghitamkan muka orang-orang Mukmin.
Kebiadaban
Syiah dan kebusukan hatinya ditujukan juga kepada Imam Jaafar As Shadiq
bila seorang Syiah yang sangat setia kepada Imam Jaafar As Shadiq iaitu
Rabi' menangkap Imam Jaafar As Shadiq dan membawanya kehadapan Khalifah
Al-Mansur supaya dibunuh. Rabi' telah memerintahkan anaknya yang paling
keras hati supaya menyeret Imam Jaafar As Shadiq dengan kudanya. Ini
tersebut di dalam kitab Jilaau Al ' Uyun karangan Mulla Baqir Majlisi.
Di
dalam kitab yang sama pengarangnya juga menyebutkan kisah pembunuhan
Ali Ar Ridha iaitu Imam yang ke lapan di sisi Syiah, bahawa beliau telah
dibunuh oleh Sabih Dailamy, seorang Syiah kental dengan perintah Al
Makmun. Bagaimanapun diceritakan bahawa selepas dibunuh itu Imam Ar
Ridha dengan mukjizatnya terus hidup kembali dan tidak ada langsung
kesan-kesan pedang di tubuhnya.
Bagaimanapun
Syiah telah menyempurnakan tugasnya untuk membunuh Imam Ar Ridha. Oleh
itu tidaklah hairan golongan yang sampai begini biadapnya terhadap
Imam-imam boleh membunuh Sayyidina Husain tanpa belas kasihan di medan
Karbala.
Boleh
jadi kita akan mengatakan bagaimana mungkin pengikut-pengikut setia
Imam-imam ini yang dikenali dengan 'syiah' boleh bertindak kejam pula
terhadap Imam-imamnya? Tidakkah mereka sanggup mempertahankan nyawa demi
mempertahankan Iman-imam mereka? Secara ringkas bolehlah kita katakan
bahawa 'perasaan kehairanan' yang seperti ini mungkin timbul dari dalam
fikiran Syiah, yang tidak mengetahui latar belakang kewujudan Syiah itu
sendiri. Mereka hanya menerima secara membabi buta daripada orang-orang
terdahulu. Adapun orang-orang yang mengadakan sesuatu fahaman dengan
tujuan-tujuan yang tertentu dan masih hidup ketika mana ajaran dan
fahaman itu mula dikembangkan tentu sekali mereka sedar maksud dan
tujuan mereka mengadakan ajaran tersebut. Pada lahirnya mereka
menunjukkan taat setia dan kasih sayang kepada Imam-imam itu, tetapi
pada hakikatnya adalah sebaliknya.
2.
Di antara bukti yang menunjukkan tidak ada peranan Yazid dalam
pembunuhan Sayyidina Husain di Karbala, bahkan golongan Syiahlah yang
bertanggungjawab membunuh beliau bersama dengan ramai orang-orang yang
ikut serta di dalam rombongan itu, ialah adanya hubungan persemendaan di
antara Bani Hasyim dan Bani Umayyah, selepas berlakunya peperangan
Siffin dan juga selepas berlakunya peristiwa pembunuhan Sayyidina Husain
di Karbala.
Tidak
mungkin orang-orang yang bermaruah seperti kalangan Ahlul Bait akan
berkahwin dengan orang-orang yang diketahui oleh mereka sebagai
pembunuh-pembunuh atau orang-orang yang bertanggungjawab di dalam
membunuh ayah, datuk atau bapa saudara mereka Sayyidina Husain. Hubungan
ini selain daripada menunjukkan pemerintah-pemerintah dari kalangan
Bani Muawiyah dan Yazid sebagai orang yang tidak bersalah di dalam
pembunuhan ini, ia juga menunjukkan mereka adalah golongan yang banyak
berbudi kepada Ahlul Bait dan sentiasa menjalinkan ikatan kasih sayang
di antara mereka dan Ahlul Bait.
Di antara contoh hubungan persemendaan ini ialah:
(1)
Anak perempuan Sayyidina Ali sendiri bernama Ramlah telah berkahwin
dengan anak Marwan bin Al-Hakam yang bernama Muawiyah iaitu saudara
kepada Amirul Mukminin Abdul Malik bin Marwan. (Ibn Hazm-Jamharatu Al
Ansab, m.s. 80)
(2)
Seorang lagi anak perempuan Sayyidina Ali berkahwin dengan Amirul
Mukminin Abdul Malik sendiri iaitu khalifah yang ke empat daripada
kerajaan Bani Umaiyah. (Al Bidayah Wa An Nihayah, jilid 9 m.s. 69)
(3)
Seorang lagi anak perempuan Sayyidina Ali iaitu Khadijah berkahwin
dengan anak gabenor 'Amir bin Kuraiz dari Bani Umaiyah bernama Abdul
Rahman. (Jamharatu An Ansab, m.s. 68). 'Amir bin Kuraiz adalah gabenor
bagi pihak Muawiyah di Basrah dan dalam peperangan Jamal dia berada di
pihak lawan Sayyidina Ali.
Cucu
Sayyidina Hasan pula bukan seorang dua yang telah berkahwin dengan
pemimpin-pemimpin kerajaan Bani Umaiyah bahkan sejarah telah mencatatkan
6 orang daripada cucu beliau telah berkahwin dengan mereka iaitu:-
1. Nafisah bt Zaid bin Hasan berkahwin dengan Amirul Mukminin Al Walid bin Abdul Malik bin Marwan.
2. Zainab
bt Hasan Al Mutsanna bin Hasan bin Ali juga telah berkahwin dengan
Khalifah Al Walid bin Abdul Malik. Zainab ini adalah di antara orang
yang turut serta di dalam rombongan Sayyidina Husain ke Kufah dan dia
adalah salah seorang yang menyaksikan peristiwa pembunuhan Sayyidina
Husain di Karbala dengan mata kepalanya sendiri.
3. Ummu
Qasim bt Hasan Al Mutsanna bin Hasan bin Ali berkahwin dengan cucu
Sayyidina Uthman iaitu Marwan bin Aban. Ummu Qasim ini selepas kematian
suaminya Marwan berkahwin pula dengan Ali Zainal Abidin bin Al Husain.
4. Cucu perempuan Sayyidina Hasan yang keempat telah berkahwin dengan anak kepada Marwan bin Al-Hakam iaitu Muawiyah.
5. Cucu
Sayyidina Hasan yang kelima bernama Hammaadah bt Hasan Al Mutsanna
berkahwin dengan anak saudara Amirul Mukminin Marwan bin Al Hakam iaitu
Ismail bin Abdul Malik.
6. Cucu
Sayyidina Hasan yang keenam bernama Khadijah bt Husain bin Hasan bin
Ali juga pernah berkahwin dengan Ismail bin Abdul Malik yang tersebut
tadi sebelum sepupunya Hammaadah.
Perlu diingat bahawa semua mereka yang tersebut ada meninggalkan zuriat.
Dari
kalangan anak cucu Sayyidina Husain pula ramai yang telah menjalinkan
perkahwinan dengan individu-individu dari keluarga Bani Umaiyah,
antaranya ialah:-
(1)
Anak perempuan Sayyidina Husain yang terkenal bernama Sakinah. Selepas
beberapa lama terbunuh suaminya Mus'ab bin Zubair, beliau telah
berkahwin dengan cucu Amirul Mukminin Marwan iaitu Al Asbagh bin Abdul
Aziz bin Marwan. Asbagh ini adalah saudara kepada Amirul Mukminin Umar
bin Abdul Aziz sedangkan isteri Asbagh yang kedua ialah anak kepada
Amirul Mukminin Yazid iaitu Ummu Yazid. (Jamharatu Al -Ansab)
(2)
Sakinah anak Sayyidina Husain yang tersebut tadi pernah juga berkahwin
dengan cucu Sayyidina Uthman yang bernama Zaid bin Amar bin Uthman.
Sementara
anak cucu kepada saudara-saudara Sayyidina Husain iaitu Abbas bin Ali
dan lain-lain juga telah mengadakan perhubungan persemendaan dengan
keluarga Umaiyah. Di antaranya yang boleh disebutkan ialah:-
Cucu
perempuan kepada saudara Sayyidina Husain iaitu Abbas bin Ali bernama
Nafisah bt Ubaidillah bin Abbas bin Ali berkahwin dengan cucu Amirul
Mukminin Yazid yang bernama Abdullah bin Khalid bin Yazid bin Muawiyah.
Datuk kepada Nafisah ini iaitu Abbas bin Ali adalah di antara orang yang
ikut serta dalam rombongan Sayyidina Husain ke Kufah. Beliau terbunuh
dalam pertempuran di medan Karbala .
Sekiranya
benar cerita yang diambil oleh ahli -ahli sejarah dari Abu Mukhnaf,
Hisyam dan lain–lain tentang kezaliman Yazid di Karbala yang dikatakan
telah memerintah supaya tidak dibenarkan setitik pun air walaupun kepada
kanak–kanak yang ikut serta dalam rombongan Sayyidina Husain itu
sehingga mereka mati kehausan apakah mungkin perkahwinan di antara cucu
kepada Abbas ini berlaku dengan cucu Yazid. Apakah kekejaman–kekejaman
yang tidak ada tolak bandingnya seperti yang digambarkan di dalam
sejarah boleh dilupakan begitu mudah oleh anak – anak cucu orang–orang
yang teraniaya di medan Karbala itu? Apa lagi jika dilihat kepada zaman
berlakunya perkahwinan mereka ini, bukan lagi di zaman kekuasaan
keluarga Yazid, bahkan yang berkuasa pada ketika itu ialah keluarga
Marwan. Di sana tidak terdapat satu pun alasan untuk kita mengatakan
perkahwinan itu berlaku secara kekerasan atau paksaan.
Perkahwinan
mereka membuktikan kisah–kisah kezaliman yang dilakukan oleh tentera
Yazid ke atas rombongan Sayyidina Husain itu cerita–cerita rekaan oleh
Abu Mukhnaf, Al Kalbi dan anaknya Hisyam dan lain–lain.
Cucu
perempuan kepada saudara Sayyidina Husain, Muhammad bin Ali (yang
terkenal dengan Muhammad bin Hanafiyah) bernama Lubabah berkahwin dengan
Said bin Abdullah bin Amr bin Said bin Al Ash bin Umaiyah. Ayah kepada
Lubabah ini ialah Abu Hisyam Abdullah yang dipercayai sebagai imam oleh
Syiah Kaisamyyah .
Demikianlah
serba ringkasnya dikemukakan hubungan persemendaaan yang berlaku di
antara Bani Umaiyyah dan Bani Hasyim terutamanya dari anak cucu
Sayyidina Ali, Hasan dan Husain. Hubungan persemendaan di antara mereka
sangat banyak terdapat di dalam kitab-kitab Ansab dan sejarah. Maklumat
lebih lanjut boleh dirujuk dari kitab–kitab seperti Jamratu Al Ansab, Nasbu Quraisy, Al Bidayah Wa An Nihayah, Umdatu Al Thalib Fi Ansab Aal Abi Thalib dan lain–lain .
Saringan oleh www.darulkautsar.net dari artikel asal oleh Maulana Muhammad Asri Yusoff
Label:
Siri Pemurnian Sejarah
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
About Me
- slash
- Makna Kebahgiaan. Kebahagiaan itu diibaratkan seperti sebatang pohon yang rendang, tempat tumbuhnya adalah jiwa dan perasaan kemanusiaan, ketakwaan kepada Allah adalah merupakan air, udara dan cahaya yang membantu pertumbuhannya. Yusuf al-Qardawi
Facebook Badge
Makluman!!
Assalamualaikum..artikel-artikel di dalam blog ini bukan hasil tulisan saya semuanya. Ini adalah hasil koleksi saya dari buku, laman web orang lain, surat khabar dan sebagainya. Anda bebas untuk mengambil mana-mana artikel yang diperlukan. Terima Kasih.
0 komen:
Post a Comment